پنجشنبه 16 ارديبهشت 1395 11:32
کسب اعتماد به نفس برای سخنرانی در دقیقه۹۰ قبل از سخنرانی

سلام خدمت دوستان  و همراهان انجمن سخنرانان کرمانشاه ، بنده ایوب حقی هستم و قصد دارم تا چند تکنیک بسیار ساده و البته صددرصد کاربردی را برای افزایش اعتماد به نفس در دقایقی قبل از آغاز سخنرانی ، برای شما عزیزان بازگو نمایم.

ایمیل های متعددی از سمت دوستان ارسال شده بود و در آن این سوال را مطرح نموده بودند که ما زمانی که برای یک سخنرانی ( صحبت در جمع ، کنفرانس و … ) خود را آماده میکنیم ، تا قبل از روز سخنرانی و یا حتی تا چند ساعت قبل از آغاز سخنرانی دارای اعتماد به نفس بالایی هستیم ، اما همین که به زمان سخنرانی خود نزدیک می شویم دچار اضطراب و استرس می شویم و از اعتماد به نفسمان کاسته می شود ، این در حالی است که کاملا” بر محتوای مطالبی که می بایست ارائه کنیم مسلط هستیم و…

به همین دلیل تصمیم گرفتم تا در اینجا چند تکنیک بسیار ساده که بنده  این تکنیک ها را  تکنیک های دقیقه نودی می نامم ، برای استفاده این دوستان معرفی نمایم.از آنجا که این تکنیکها بسیار ساده هستند و زیاد نیازی به توضیح دادن ندارند ، بطور مختصر و تا حدی مطلب برای شما قبل درک باشد ، به آنها اشاره میکنم.

قبل از بیان این تکنیک ها ، یک توصیه بسیارمهم برای آن دسته از دوستانی دارم که قصد دارند در سمینار و همایش و یا کنفرانس سخنرانی کنند ، و آن این است که همیشه سعی کنیند نیم یا ۱ ساعت قبل از انجام سخنرانی در محل سخنرانی باشید. حتی اگر اصلا استرس هم نداشته باشید .

در اینجا ۵ تکنیک را با شما عزیزان به اشترک میگذارم . لازم به ذکر است که تکنیک های دیگری هم وجود دارند که البته بنده این ۵ تکنیک را بسیار موثرتر از دیگر تکنیک ها میدانم.

تکنیک اول : دوستی با محیط

در بسیاری مواقع شاید بهتر باشه که بگویم در اکثر مواقع ، مهمترین دلیل ایجاد ترس و استرس در سخنرانی ، آشنا نبودن شما با محیطی است که قرار است در آنجا سخنرانی کنید. به همین من هم اولن تکنیک را به همین مسئله اختصاص داده ام.

در تکنیک دوستی با محیط ، این توصیه ها رو برای شما دارم :
۱- اتاق یا محل سخنرانی رو بررسی کنید.

۲- با فضا و محیط سخنرانی آشنا شوید .

۳-   روی سن (در صورتی محل سخنرانی شما دارای سن می باشد ) یا محلی که قرار است آنجا بایستید و صحبت کنید بروید .

۴- اگه تریبون داشت پشت تریبون بروید و حتی در همان حالت که پشت تریبون ایستاده اید ، میکروفون را تست کنید.

۵- داخل اتاق قدم بزنید .

۶- با برخی از مخاطبان که زود رسیده اند گپی بزنید.

تکنیک دوم : تمرین تنفسی ۷*۷*۷ 

نفس عمیق بکشید ، ۷ ثانیه حبسش کنید و با ۷ شماره بیرونش بدید و ۷ بار این کار را انجام بدهید.

این کار باعث می شود تا به سطح آلفای مغزتان برسید و تا حدی دلهره را کاهش می دهد.
تکنیک سوم : به خودتان روحیه بدهید

بهترین شیوه روحیه دادن به خود ، تکرار این مسئله است که : خودم را دوست دارم ، برای خودم خیلی ارزش قائلم ، شخص توانمندی هستم و بطور کلی تکرار داشته ها و تواناییهایتان .
تکنیک چهارم : نرمش شانه ها 

چند بار شانه هایتان را نرمش بدهید . این کار باعث می شود تا اگر عضلاتتان بخاطر  استرس منقبض شده باشد ، رها بشوند واحساس آرامش کنید .
تکنیک پنجم : نعمت سخن گفتن 

با خودتان فکر کنید که این سخنرانی تا چه حدی می تواند مهم باشد ، اگر مهم نباشد که اصلا نیاز به صحبت کردن نیست .
اهمیت سخنرانی تان را به خود یادآوری کنید . فکر کنید این سخنرانی میتواند تا چه حد ارزش شما را بالا ببرد، تا چه حد می تواند زندگی تان را دگرگون و تحت تاثیر قرار بدهد .

بنظرشما باز ممکن است استرس داشته باشید ؟ بنظر من که اصلا.
این ۵ تکنیک ، تکنیکهای بسیار کاربردی برای بالا بردن اعتماد به نفس در دقیقه ۹۰ قبل از آغاز سخنرانی هستند ، من به شخصه اکثر مواقع از این تکنیکها استفاده میکنم.
امیدوارم که این ۵ تکنیک ساده و البته کاربردی برای شما موثر بوده باشد و بتواند در اجرای یک سخنرانی رویایی به شما عزیزان کمک نماید.

 

منبع : انجمن سخنرانان کرمانشاه


برچسپ : , , , ,

امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 1 نفر مجموع امتياز : 5

اشتراک گذاري در کلوب اشتراک گذاري در بالاترين اشتراک گذاري در  فيس بوک اشتراک گذاري در افسران | چاپ | نظرات خود را در ذيل مطلب بيان فرماييد

ارسال دیدگاه 1
    نام
    ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
    وبسایت
    :) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
    نظر خصوصی
    مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
    کد امنیتی
کلیه ی حقوق مادی و معنوی محفوظ می باشد.
Copyright © 1395 fanoosonline, All rights reserved